We beginnen met de woorden waarmee een van mijn grote idolen, Walt Disney, op 17 juli 1955 zijn Disneyland heeft geopend:

To all who come to this happy place: Welcome.

Ziezo, de toon is gezet. De toon van deze nieuwe blog. Als je naar de datum kijkt van deze blogpost, dan zie je ook dat hij geschreven is in een aparte tijd. Midden in de Corona-crisis. ’t is te zeggen, laat ons hopen dat we tegen het einde aanlopen, want volgende week maandag gaan de scholen weer open.

Maar voor ik verder ga stel ik me graag even voor. Mijn naam is Floris Lefever. Ik ben een eenvoudige jongeman die woont in Leuven, samen met zijn “madam”. Overdag werk is als strateeg bij een Leuvens communicatiebureau, en ’s avonds speel ik en geef ik les in improvisatietheater. Ik ben dus van ’s ochtends tot ’s avonds bezig met communiceren en met het brengen van verhalen. En je kan je waarschijnlijk al inbeelden dat het soms moeilijker wordt om nieuwe verhalen te verzinnen of nieuwe strategieën uit te denken. Wel, gelukkig is er een inspiratiebron waar ik steeds op kan terugvallen: Disney.

Disney als leermeester

Ik heb een grote liefde voor verhalen, marketing, media en Disney. En over de combinatie van deze vier, daar wil ik hier over schrijven. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik gewoon puur objectief ga neerschrijven wat ik zie langskomen of wat ik observeer. Neen, in tegendeel. Ik wil dat jij, als bezoeker of lezer ook iets kan leren uit deze website. Want er is echt een heleboel te leren. We kijken daarvoor niet enkel wat Disney vroeger heeft gedaan. We beperken ons niet enkel tot de marketing en acties ten tijde van Walt Disney zelf. Want nu, 54 jaar na het overlijden van Walt, is de Walt Disney Company nog steeds ontzettend goed bezig. Kijk maar naar de lancering van Disney+. Het bedrijf blijft evolueren en zichzelf heruitvinden. Op alle verschillende niveau’s van het bedrijf:

  • Parks, Experiences and Products
  • Media Networks
  • Studio Entertainment
  • Direct-to-Consumer & International

En dat maakt het bedrijf net zo interessant. Want Disney is niet énkel een mediamerk of niet énkel een B2C-merk. Nope, ze zetten ook ontzettend veel in op B2B. En Disney is niet alleen een bedrijf dat enkel inzet op offline media zoals televisie en bioscopen. Nope, het is een bedrijf dat investeert in websites, apps, VR, games en veel meer.

Disney is ondertussen natuurlijk ook meer dan enkel de animatiestudio die Walt Disney indertijd zelf heeft opgericht. Sindsdien behoren ook Pixar, Marvel, Star Wars, Disney Channel en veel meer tot de portefeuille van het merk. Genoeg om over te vertellen dus!

Van Walt naar Bob

Ik ben ben niet altijd een gigantische Disney-fan geweest. ’t is te zeggen: in het begin wist ik niet dat ik fan was van Disney. Ik keek wel naar Aladdin, De Leeuwenkoning, Frank en Frey, maar ik besefte niet echt dat die films allemaal van hetzelfde bedrijf kwamen. En tot mijn dertigste was ik zelfs nog nooit in Disneyland Parijs geweest.

Ik ben wel altijd geïnteresseerd geweest in marketing en (Vlaamse) media. Maar het is pas sinds ik 25 jaar was, dat ik Disney zo ben gaan omarmen. Ik ben erover beginnen lezen, kocht mijn eerste aandelen in Disney en ik begon er podcasts over te luisteren. En hoe meer ik mij verdiepte in het bedrijf, hoe meer ik erover leerde en hoe meer ik besefte dat ik wat ik zelf leerde ook kon gaan toepassen in mijn werk als marketing- en mediastrateeg, in mijn acteerprestaties als improvisatieacteur, maar ook als mens.

Het voordeel hiervan is, en dat vind ik zelf, is dat ik niet dweep met het Disney van vroeger. Ik ben echt fan geworden toen Bob Iger al de CEO van het bedrijf was. En ik hou ontzettend veel van de stijl van Bob Iger als bedrijfsleider. Zeker sinds hij zijn boek, The Story Of A Lifetime, heeft uitgebracht. Dat boek is echt een aanrader!

Geen Guru toestanden

Deze website is een hobby. Ik ga mij hier niet gaan profileren als social media guru, of gaan toespitsen op KMO’s of ZZP’ers. Net als Disney wil ik er gewoon zijn voor iedereen die zin heeft om deze blog te lezen. Om mee die liefde voor Disney als merk te delen. Ik ga hier geen filmpjes of foto’s posten van mezelf in de parken met een van de Disney-figuren. Dat is de bedoeling niet. Ik ga hier wel beschrijven welke acties en strategieën ik Disney zie toepassen in zijn marketing en communicatie. En dat kan breed gaan. Hoe werkt Disney bijvoorbeeld rond streaming? Hoe gaan ze om met PR? Hoe voeden ze hun fan-communities?

Ik vind die zaken alleszins ontzettend interessant. Dus ik hoop jij ook! Moest je met vragen zitten, eens willen babbelen of wil je mij gewoon een mailtje sturen? Dat kan altijd via het contactformulier op deze website.

Ik hoop van harte dat jij evenveel plezier gaat hebben met het lezen van de content op deze website, als dat ik heb met het maken ervan. En als ik je ergens mee kan helpen, dan mag je het steeds laten weten!

Tot gauw en enjoy,

Floris