Select Page

Een keer per jaar is het zover. Dan vier je jouw verjaardag. Sommige mensen kijken er tegenop. Anderen kijken ernaar uit. Hoe je het ook draait of keert, een verjaardag is een speciaal moment. Het is een dag die je dwingt om even achteruit te kijken, maar ook om vooruit te kijken. En dat is ook wat elk merk zou moeten doen. Minstens één keer per jaar de tijd nemen om te bezinnen én plannen te maken. Maar vooral ook een dag om te vieren. Met collega’s én klanten.

Op 12 april 2021 vierde Disneyland Parijs haar 29e verjaardag. Ze openden namelijk op 12 april 1992 de poorten van het nieuwe themapark in Frankrijk. In tegenstelling tot andere jaren werd dat dit minder uitbundig gevierd, want je weet wel, Corona. Maar er moest en zou wel aandacht aan besteed worden. Daarom werd er een “online” verjaardagsfeestje georganiseerd om terug te blikken op de voorbije 29 jaar en vooruit te blikken naar wat er nog te gebeuren staat.

Disney heeft natuurlijk z’n eigen manier om verjaardagen te vieren. En ze doen dat meestal groots:

  • Met een aangepast logo
  • Een speciale theme song
  • Speciale versiering in het park
  • Enkele exclusieve producten
  • Een gethematiseerde marketingcampagne
  • en nog veel meer.

Het is haast onmogelijk om de verjaardag van Disneyland Parijs vandaag te missen.

Nu, weten allemaal dat Disney en Disneyland Parijs net iets grotere marketingbudgetten hebben dan de meeste bedrijven. Maar moet dat een excuus zijn om de verjaardag van je merk, bedrijf of organisatie niet te vieren? Absoluut niet!

Wat kan je vieren?

Elk merk haalt er voordeel uit. En je moet het vaak niet te ver te zoeken. Want wat vier je juist?

  • De verjaardag van je bedrijf zelf?
  • Of het aantal jaren dat iemand in je bedrijf werkt?
  • De verjaardag van een product?
  • De verjaardag van een submerk?

Het antwoord is simpel: allemaal! Want een verjaardag vieren is nu éénmaal leuk en ontzettend menselijk. En dat is een element dat in de hedendaagse marketing vaak ontbreekt. Een positieve boodschap. Het vieren van een succes en het samen delen van een fijn moment. Je hoeft natuurlijk niet aan alle verjaardagen even sterk te vieren.

De verjaardag van je bedrijf vier je bijvoorbeeld het eerste jaar en daarna elke vijf jaar. Dus de eerste verjaardag, de vijfde, de tiende, en ga zo maar verder.

Het aantal jaren dat iemand voor je bedrijf werkt kan je ook elke vijf jaar vieren.

De verjaardag van een product of een submerk is ook iets dat je om de vijf jaar in de kijker kan zetten. Per tienvoud kan je er nog extra aandacht aan besteden.

Een verjaardag als marketinginsteek

Het werd eerder al aangehaald, maar een verjaardag is ideaal als “excuus” om positief te communiceren. Het geeft je de mogelijkheid om proactief contact op te nemen met klanten en prospecten om ze bijvoorbeeld uit te nodigen voor een verjaardagsfeestje.

Een verjaardagsfeestje in een B2B omgeving

In een B2B omgeving is persoonlijk contact belangrijk. Ons kent ons. En elk mogelijkheid om de band met je klant of prospect te versterken is een cadeau. In een B2B omgeving wil je de verjaardag van je bedrijf of merk vieren met een netwerkevenement in de verpakking van een verjaardagsfeestje. Want bij een evenement heb je immers verschillende fases waar je de connectie met je gasten kan leggen:

De uitnodiging

Mensen worden graag persoonlijk uitgenodigd. Daarin kan een leuke direct mail of post mail een belangrijke rol spelen. Een paar dagen nadat de post direct mail in de brievenbus is geland, kan je deze opvolgen met een fijne e-mail om te polsen of de direct mail goed is aangekomen. In die e-mail steek je dan ook een link naar een landingspagina waar mensen hun aanwezigheid kunnen bevestigen.

De dag voor het evenement

Hier kan je genodigde via e-mail nog even herinneren aan het feestje en bijvoorbeeld al teasen naar de agenda van het feestje.

Dag van het evenement

Dé grote dag van je verjaardagsfeest! Bij voorkeur doe je dit op je bedrijf zelf, maar kleed je de locatie, of de tuin van je bedrijf feestelijk aan. Dit is jullie dag! En je mag natuurlijk een kleine bedrijfspresentatie of zo voorzien, we moeten immers nog steeds verkopen en geld verdienen, maar maak het niet te lang! Probeer het te beperken tot een aangenaam welkomstwoord en voorzie eventueel een aparte locatie waar de gasten met je sales profielen kunnen gaan praten of een galerij met enkele van je producten of services.

Je kan die dag of avond een kleine attentie geven aan je klanten. Net zoals Sinterklaas op zijn verjaardag cadeautjes uitdeelt, en we als kind ook een kleinigheidje voor onze vriendjes en vriendinnetjes op school meenamen.

De dag na het evenement

Laten we er oor het gemak van uit gaan dat het verjaardagsfeestje een topervaring was! Eentje waar de aanwezigen nog lang over gaan praten. En laten we ze nu zo lang mogelijk in dat moment houden. Door ze te bedanken voor hun aanwezigheid. Met een eenvoudige e-mail waarin je verwijst naar het evenement en waarbij je ze bijvoorbeeld ook enkele foto’s doorstuurt en links naar de producten die op het evenement tentoongesteld stond.

Een verjaardagsfeestje in een B2C omgeving

Het vieren van je verjaardag als consumentenmerk doe je net iets anders. Je kan onmogelijk alle mensen uitnodigen die je product gebruiken. Dat zou een nogal kostelijke grap worden. Maar je hebt tal van andere mogelijkheden om de positieve emoties van je verjaardag over te brengen naar die doelgroep.

Je leeftijd als logo label en baseline

Disneyland Parijs een nieuw logo ontwikkelde dat ze gebruiken in hun feestjaar. En dat zou ik voor elk merk willen aanraden. Je kan dit doen op drie verschillende manieren:

  1. Een volledig nieuw logo waarin je leeftijd primeert
  2. Je bestaande logo waarin je leeftijd sterk verwerkt zit
  3. Je logo laat je zoals het is, maar je voegt een extra label toe in je communicatie dat je leeftijd vermeldt

Persoonlijk ben ik vooral voorstander van de laatste twee opties. Op die manier blijft je merkbeeld of logo hetzelfde, maar voeg je er iets aan toe waardoor de merkherkenning blijft.

Door je leeftijd tijdelijk aan je logo toe te voegen, laad je jouw merk op met een positieve boodschap, maar ook met een sterk gevoel van authenticiteit en maturiteit. Dat schept vertrouwen en speelt ook in op de nostalgische emoties van mensen. Weet je nog … vroeger …

Je kan het zelfs doortrekken naar je baseline of slogan door er enkele woorden tijdelijk aan toe te voegen. Merk Huppeldepup, al 20 jaar jouw trouwe partner.

Je verjaardag als communicatieconcept

Het vieren van je verjaardag geeft je als merk een reden om te communiceren die niet eens zo ver gezocht is. Je kan er een leuke print campagne rond opzetten, maar ook op sociale media kan je er posts rond creëren. Bedankt om al 20 jaar klant te zijn bij ons!

En je kan het ook doortrekken naar activatie campagnes. We zeiden al eerder dat het moeilijk is om al je klanten uit te nodigen voor een verjaardagsfeestje, maar misschien kunnen er wel enkele aanwezig zijn?

Bijvoorbeeld: Via sociale media roep je op om je fans hun mooiste moment met je merk te laten delen aan de hand van een foto of een tekstje. De fans die de leukste inzending hebben opgestuurd die bezorg je een exclusief ticket voor een feestje. Net zoals het voorbeeld in de B2B-context kan je hen een uitnodiging sturen en bedankje achteraf. Maar tijdens het evenement kan je ook beeldmateriaal verzamelen en zorgen voor wat Instagrammable hotspots waardoor de aanwezigen hun aanwezigheid ook kunnen delen met de buitenwereld. Het beeldmateriaal dat je maakte tijdens het feestje kan je dan ook weer delen op een later tijdstip.

Hoelang vier je een verjaardag en wat kost dat?

We moeten het niet te ver gaan zoeken. Hoe specialer de verjaardag, hoe langer je hem kan vieren. Een twintigjarig bestaan, daar zal je meer aandacht aan besteden, dan aan je eerste verjaardag.

En binnen een B2C omgeving kan je er ook wat meer tijd aan besteden dan binnen een B2B omgeving. Wat concreter:

  • B2B: een kwartaal
  • B2C: een jaar

De duur van je verjaardag hangt natuurlijk nauw samen met het budget dat je ter beschikking hebt. Nu, als er iets is dat je kan voorspellen, dan is het wel een verjaardag. Dat weet je namelijk al jaren op voorhand dat die eraan komt. Voorzie dus budget om er aandacht aan te besteden zodat je de viering niet aan je neus hoeft laten voorbij te gaan.

En je merk leeft nog lang en gelukkig!

We hebben stil gestaan bij het belang van de verjaardag voor een bedrijf en wat het vanuit een communicatiestandpunt kan betekenen. Ik hoop dus van harte dat ik binnenkort op het wat verjaardagsfeestjes uitgenodigd zal worden! Want een verjaardag vieren, dat doe je niet zomaar. Dat doe je om samen te zijn met de mensen die belangrijk zijn voor jou, je bedrijf en je merk. Het is een moment om mensen te bedanken die een belangrijke rol hebben gespeeld in het verleden, en om banden te smeden voor een succesvolle toekomst. Dus bij deze: gelukkige verjaardag! En schol!